AJANKOHTAISTA

• 2025 Seuraava sukukokous on mahdollisesti Rautalammilla/Konnevedellä
  • Sukutietojen -ja tarinoiden keruuta jatketaan. Ota yhteyttä hallituksen jäseniin. Keskeisenä ovat alle 100 vuosiset sukutiedot.
  • Nettisivujen päivitys tehdään marraskuun aikana.

• 10.2023 Hallituksen Teams-kokouksessa käsiteltiin ja päätettiin mm. seuraavat asiat
    ”Näin Varikset lensivät” sukukirjamme JOULUMYYNTI TARJOUSKAMPANJA JÄSENILLE! Kampanja-aika alkaa heti ja kestää 24.12.2023. Kirjan hinta on tilattaessa jäsenmaksun maksaneille 80 €/kpl + toimitusmaksu 15€ kotimaahan. Kirjaa kannattaa tilata vaikka heti Isänpäivä-lahjaksi. Tarjous koskee myös jo aiemmin kirjan hankkineita jäseniä. Nyt kannattaa tilata kirja, vaikka kimpassa isänpäivä- ja/tai joululahjaksi. Tilaus onnistuu www.varistensukuseura.fi tilauslomakkeella, puhelimella tai e-mailina ks. nettisivut.
  • Hyväksyttiin uudet jäsenet ja todettiin sukuseuran taloustilanne
  • Hallituksen jatkuvuuden turvaamiseksi hallituksen jäsenet hakevat sukuhaaroittain uusia mielellään nuorempien sukupolvien jäsenehdokkaita
  • Kuulutko sukuuni tapahtumaan osallistuminen Vantaalla 7.-8.10.2023. Tapahtuma on suurin alan tapahtuma Suomessa. Sirkka Aunola, Riitta Varis ja Kari Varis olivat sukuseuran osastolla esittelemässä sukukirjaamme, sukuseuraamme ja sukuamme. Kirjan myynnin lisäksi uudet kontaktit ja muiden sukujen esilläolo on tärkeää oppia sukuseuran toiminnan kehittämiseksi. Tiimi ansaitsee ison kiitoksen onnistuneesta osallistumisesta satsaukseen. Sukuseuralle kulut olivat pienet n.100 €.
  • Päätettiin hankkia Pihtiputaan ensimmäisen savolaisen asukkaan Pekka Variksen asuinpaikalle messinkinen MUISTOLAATTA kesällä 2024. Paikka on Elämäjärven eteläpäässä Penningin kylän Kallioniemi-tilan rannassa.
  • Sukututkimuksen jatko ja DNA-testaukset:
  • Kari Varis ja Paavo Varis ovat tilanneet ja maksaneet BigY-700 testit esi-isien Koistisen suvun yhteydestä Variksiin ja Perhon ja Sievin Varis-sukuhaarojen isälinjojen varmistukseen
  • Perhossa on Geneanettiin paikallisesti tutkittu Antti Juhonp. Wariksesta s. 1791 lähtevä Varisten sukuhaara, joka vaatii BigY-700 varmistuksen heidän isälinjansa elossa olevalta mieheltä ja Antin Varis-sukuhaaralta = Kari ja Paavo

• 3.2023 kokouksen jälkeen Varis-sukuun on tutkittu 520 uutta nimeä. Sukurekisterissä on koossa yli 43600 nimeä.
  • Hallituksen seuraava kokous on maalis-huhtikuussa.

• 7.2023 Hannu Huikuri ja Paavo Varis esittelivät sukukirjaa ja sukuseuran ajankohtaisia juttuja Ilomantsin Tohmajärven sukuhaaran kymmenennessä sukutapaamisessa Tohmajärven Värtsilässä.
  • 7.2023 klo 12.00 Pihtiputaan Niemenharjun Takkatupa-Herkkuravintola. Paikallislehtikutsut Varisten sukuseuran ja uuden sukukirjan myyntiesittelystä 8.7.2023 Takkatuvalla.
    Sukuseuran hallitus tutustui Pihtiputaalla Viitasaaren Kolimalta 1700-luvun vaihteessa muuttaneiden Matti- ja Heikki Heikinpoikien ensimmäisiin asuinpaikkoihin Saparoniemessä ja Variskylällä, sekä v. 1549 Pihtiputaalle muuttaneen ensimmäisen savolaisen asukkaan Pekka Variksen asuinpaikkaan Elämäjärven rannalla. Lisäksi olimme katsomassa 7.7.2023 illalla Viitasaaren Varisten Suomen Kansallisteatterin näyttelijän Juha Variksen johtaman Löytänän kesäteatterin Myöhästynyt hääyö-kesäteatteriesitystä. Ks. Matkaraportti Paavo Varis: Varisten sukuseuran hallituksen Varistapaaminen Keski-Suomessa 7.–8.2023. Sukutapaaminen oli erittäin hyvin järjestetty paikallisten osaajien toimesta. Sukutapaamisen matkaraportti tulee nettisivuille Ajankohtaista- Tapahtumat valikkoon lähiaikoina.
  • Uusi englanninkielinen myyntiesite SUKUKIRJA-sivun liitteeksi nettisivuille
  • 4.2023 Nettisivujen päivitys RM-Tietotekniikan Palvelut kanssa. Sivut www.varistensukuseura.fi

• 3.2023 Hallituksen Teams-kokouksessa käsiteltiin ja päätettiin mm. seuraavat asiat:
  • Hyväksyttiin uudet jäsenet. Jäseniä 1.1.2023 oli 234.
  • SUKUKIRJAN MYYNTIÄ AKTIVOIDAAN ERI TAVOILLA. Sukukirjaa esitellään erilaisissa sukutapahtumissa myynnin edistämiseksi. Toivotaan että, kirjan hankkineet jakaisivat infoa kirjasta suvun jäsenille.
  • Varisten sukukirja on mukana Suomen Sukututkimusseuran Vuoden sukukirjakilpailussa. 25.3.2023 Vuoden 2022 sukukirjaksi on valittu taiteen tohtori Antti Pirisen kirjoittama teos Perkeleitä ja enkeleitä – Ahlqvistien maailmat. Kirja on raadin mielestä kieleltään, tutkimukselliselta otteeltaan, taitoltaan sekä painatukseltaan korkean ammattitaidon osoitus. Sukukirjojen taso on koko ajan noussut.
  • Sukutietoja sukurekisteriin on tutkittu ja lisätty kirjan tietojen jälkeen n. 1100 nimeä, joista suurin osa on alle 100 vuoden sukutietoja. Esimerkiksi Lapin Sodankylään 1900-luvun alkupuolella muuttaneesta Antin perillisistä, luovutetulla alueella olleista suvun jäsenistä jne.
  • Sukuseuralle hankitaan pöytästandaari vuoden 2025 sukukokoukseen mennessä
  • Ari Kolehmaisen sukukirjan runon ”Näin Varikset lensivät” on säveltänyt Heidi Kääriäinen Valkealasta ks. nuotit nettisivuilla.
  • seuraava hallituksen kokous on syksyllä 2023. Ajankohta sovitaan myöhemmin.
  • 2.2023 julkaistu ”Näin Varikset lensivät” sävellys on lisätty kotisivuille
  • 2.2023 Vuoden 2023 jäsenmaksulaskut on lähetetty sähköpostin ja kirjepostin välityksellä. HUOM! Muista maksaa jäsenmaksu.

• 2.2023 Jäsensivujen salasana on vaihdettu ja tiedotettu jäsenlaskussa
  • 10.2022 Sukuseuran kuulumisia info ja Varisten sukukirjan uusittu myyntiesite lähetetty laajana sähköposti- ja kirjepostijakeluna
  • 10.2022 Hallituksen Teams-kokouksen päätöksiä ja käsiteltyjä asioita on 11.10.2022 lähetetyssä infossa.
  • 8.2022 sukukirja on tilattavissa mm. sähköisellä lomakkeella (ks. Sukukirja)
  • 9.2022 Sukujuhla Joensuun Karjalan talolla 30.7.2022 INFO ja kuvagalleria TAPAHTUMIA SIVUILLE
  • 9.2022 Sukukokous Joensuun Karjalan talolla 30.7.2022 kokouspöytäkirja jäsensivuille
  • 9.2023 Uusi myyntiesite SUKUKIRJA-sivun liitteeksi