VARISTEN SUKUTUTKIMUS

Sukuseuramme eri sukuhaaroissa on tehty sukututkimusta omilla tahoillaan jo 1950-luvulta alkaen. Näissä tutkimuksissa sukutiedot on pääsääntöisesti saatu kirkonkirjoista niiden alkamisesta eli 1600-1700 luvun vaihteesta lähtien.

Ensimmäinen sukututkimus on julkaistu Rautalammin Istunmäen Varis-Warénien-sukuhaarasta. Sen toimittivat v.1954 Heikki Waris ja Matti Castrén. Prof. Eero Varis julkaisi v. 1999-2007 niteinä (6 kpl) Rautalammin Istunmäen Isaac Isaacinpojan neljän perillisen laajat sukuselvitykset.

Savon vanhimmassa maakirjassa (v. 1541) mainitaan Juvan Joroisten neljänneksessä Paavo ja Jussi (Juho) Varis (Varixen)

Muista sukuhaaroista Antero Korhonen on tehnyt neljä nidettä Viitasaaren Variksista 2000-luvulla ja  Joensuun Variksista Hannu Huikurin ja Martti Variksen tekemä sukututkimus on julkaistu v. 2001 monisteena. Lisäksi Kontiolahden Variksista Martti A. Varis ja Ilomantsin Variksista Onni ja Paavo Varis ovat tehneet sukututkimukset Sukujutut-ohjelmistoon.

Kari Pyykön DNA-info vuoden 2010 maaliskuussa Pielisjoen linnassa n. 20:lle Pohjois-Karjalan Varisten perimästä kiinnostuneelle johti välittömästi puolenkymmeneen testitilaukseen. Isälinjan Y-DNA67-, SNP- ja BIGY-testejä on koossa yhteensä yli 20 kpl. Kari Pyykkö toimi vuoteen 2017 saakka osaavana testitulosten tulkitsijana. Ensimmäisistä testituloksista oli pääteltävissä, että Pohjois-Karjalan Varisten sukuhaarat ovat samoja Variksia, mutta yhteiset esi-isät ovat jossain muualla. Samoihin aikoihin saatiin ensimmäiset testitulokset Viitasaari-Pihtiputaalta ja nykyisen Konneveden Istunmäeltä. Näistä saatiin viitteitä yhteisen isälinjan mahdollisesta löytymisestä Keski-Suomesta.

Kuva on otettu 3.12.2016 PKO-Hotellin Torrero-kabinetissa, jossa olemme ensimmäistä kertaa koolla yhdessä Pohjois-Karjalan ja Viitasaari-Pihtiputaan Varisten kanssa ja kuuntelemme vakavina arvostetun prof. Veijo Saloheimon (kolmas oikealta) arvioita Varis-suvun mahdollisista reiteistä, sekä yhteyksistä Keski-Suomen ja Itä-Suomen välillä.

Keväällä 2017 päädyimme yhteistyöhön sukututkimuksen ammattilaisen, Suku- ja historiapalvelu Menneen jäljet yrittäjä Ari Kolehmaisen kanssa. Teimme sopimukset Varisten varhaisvaiheiden tutkimuksesta ja Pihtiputaan kirkonkirjojen palamisen aiheuttaman sukutietojen katkoksen selvittämisestä muista lähteistä. Samalla saimme lisää DNA-testituloksia, sekä Rautalammin että Viitasaari-Pihtiputaan Variksista. Näiden tuloksena varmistui sukuhaarojemme keskinäinen yhteys. Siitä lähtien Ari on toiminut meidän uusien testien koordinaattorina ja tulosten luotettavana tulkitsijana.

Viitasaarella 1.7.2018 pidetyn Savo-Karjalan ja Keski-Suomen Varisten perustavan kokouksen jälkeen kaikissa sukuhaaroissa on jatkettu sukututkimusta ja sukutietojen keruuta. Tavoitteenamme on saada mahdollisimman hyvä Varisten varhaisvaiheita käsittelevä sukukirja vuoden 2022 sukukokoukseen.

Huom! Otamme mielellämme edelleenkin vastaan sukutietoja esim. näiden nettisivujen liitteenä olevan Sukutietojen keruulomakkeen ja perukirjojen, puumerkkien ja valokuvien ym. avulla sukurekisteriä ja sukukirjaa varten. Meillä on koossa n. 37 000 Varis-sukuun liittyvää nimeä. Se on hyvä kattaus sukukirjaprojektille.

Ari Kolehmainen