15.3.2022 Puheenjohtajan terveiset – Tervetuloa sukujuhlaan Joensuuhun 30.7.2022!

Sukuseuran hallitus kokousti viimeksi 13.2.2022 Tertin Kartanossa Mikkelissä. Sukukirjan nimeksi tuli hallituksen jäsenen Hannu Huikurin ehdotus ”Näin Varikset lensivät”. Taittaja ja painopaikka ovat kotimaisia pitkän kokemuksen sukukirjojen tekoon omaavia tekijöitä. Sukukirjan toimittaa suvun varhaisvaiheiden sukututkimuksen tekijä Ari Kolehmainen. Hän seuraa  ja tulkitsee sukuun liittyviä uusia DNA-testituloksia. Sukukirjassa on mukana viimeisin tieto suvun ja lähisukujen kannalta. Kirjan taitto tehdään toukokuussa. Painatukseen kirja menee kesäkuun alussa.

Sukukirjan esittely ja julkistus tapahtuu 30.7.2022 sukuseuran sukujuhlassa ja -kokouksessa Joensuussa Karjalan Talon Kerubi ravintolassa Joensuun Ilosaaressa. Se on keskeisellä paikalla, lyhyen kävelymatkan päässä Rautatieasemalta. Sukujuhlan ja -kokouksen ohjelma päätetään kevään hallituksen kokouksessa ja siitä tehdään erillinen kutsu. Arilla pitää esitelmän suvun historiasta. Joensuun Varisten sukuhaara on ollut keskeisimpiä sukuja Joensuussa ennen kaupungin perustamista ja sen jälkeen, joten se on yksi aihe. Puheenvuoron on lupautunut käyttämään edellinen Eduskunnan puhemies Anu Vehviläinen. Hän kuuluu sukuumme Rautalammin sukuhaaran jäsenenä. Ohjelmassa on Joensuun Varisten keskeisten asuinpaikkojen esittely ja kiertoajelu niiden kautta. VARATKAA AIKA KALENTERIIN JO NYT!

Keski-Suomesta järjestetään bussikuljetus Joensuuhun. Alustavasti reitti olisi tullessa Viitasaari-Pihtipudas lähtöpaikkana sitten Konneveden- Rautalammin kautta Joensuuhun.  Tarkempi informaatio matkasta ja ilmoittautumisesta tulee keväällä muun ohjelmatiedotuksen kanssa.

Tavoitteena on saada tapahtumalle julkisuutta mm. paikallislehtijuttujen yms. kautta. Ideoita toivotaan!